Na een welbewogen weekend in Maleisië, vol met teamorders, inhaalacties en verhitte discussies, reizen alle teams dit weekend af naar China. De “rust” van een kleine drie weken tot de grote prijs van Shanghai, hebben alle teamleden wel verdient. Want wat is er veel geschreven en gediscussieerd over het verloop van de race in Sepang. Werkelijk iedereen had wel een mening over het toelaten van teamorders, loyaliteit aan het raceteam of de Pirelli’s. De banden van Pirelli zullen ook dit weekend weer het nodige stof doen opwaaien, want de twee compounds verschillen in Shanghai maar liefst 1,5 seconden in rondetijd. Ondanks alle geruchten over het mogelijk stoppen van Mark Webber en de allergische reactie van Lewis Hamilton, stonden vrijdag alle 22 coureurs weer te trappelen om te starten met de vrije training.
Uitslag P2
Nummer | Rijder | Team | Snelste tijd | Ronde |
1. | Felipe Massa | Ferrari | 1:35.340 | 32 |
2. | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:35.492 | 32 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:35.755 | 30 |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35.819 | 35 |
5. | Mark Webber | Red Bull | 1:36.092 | 31 |
6. | Jenson Button | McLaren | 1:36.432 | 29 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:36.496 | 39 |
8. | Adrian Sutil | Force India | 1:36.514 | 32 |
9. | Paul Di Resta | Force India | 1:36.595 | 33 |
10. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:36.791 | 27 |
11. | Sergio Pérez | McLaren | 1:36.940 | 16 |
12. | Romain Grosjean | Lotus | 1:36.963 | 31 |
13. | Esteban Gutiérrez | Sauber | 1:37.103 | 22 |
14. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:37.206 | 39 |
15. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 1:38.127 | 34 |
16. | Valtteri Bottas | Williams | 1:38.185 | 18 |
17. | Nico Hülkenberg | Sauber | 1:38.211 | 32 |
18. | Pastor Maldonado | Williams | 1:38.276 | 34 |
19. | Jules Bianchi | Marussia | 1:38.725 | 29 |
20. | Giedo van der Garde | Caterham | 1:39.271 | 21 |
21. | Charles Pic | Caterham | 1:39.814 | 27 |
22. | Max Chilton | Marussia | 1:43.227 | 5 |
Opvallend, maar niet verassend, is het sterke optreden van de Ferrari’s. Zowel Massa als Alonso lieten uiterst stabiele tijden zien, gedurende de hele dag. Red Bull, kon vandaag niet meedoen met de strijdt om de snelste tijden, wellicht zullen ze bij de kwalificatie wel weer meedoen met het gevecht op de pole position, maar ik ben vooral benieuwd hoe de auto zich gedraagt tijdens de race. Wat opviel, was dat vooral bij Vettel, met regelmaat één of twee voorwielen blokkeerden bij het aanremmen van bocht twee. Ook Grosjean, staat voor zijn doen, vrij laag in de klassering. Dit had te maken met een paar kleine technische problemen, die inmiddels weer zijn opgelost. Ook reed Grosjean de tweede testsessie met het oude uitlaatspruitstuk.
De rijders
Red Bull
Mark Webber: “het ging goed vandaag en we hebben veel kilometers kunnen afleggen tijdens de testsessies. Er zijn natuurlijk veel snelle auto’s op de baan, zoals we ook al zagen in Sepang, voordat het ging regenen tijdens de kwalificaties. Het is fijn, voor dit weekend goede weersvooruitzichten te hebben, wat ongebruikelijk is voor Shanghai. We hebben tijdens de testsessies veel informatie kunnen verzamelen, maar we hebben nog veel te leren op het gebied van de banden. De auto voelt niet al te slecht, maar we hebben nog wel wat te doen.”
Sebastian Vettel: “het was een moeilijke dag voor ons vandaag en het gat naar de top is groter dan ik zou willen. Er zijn twee of drie dingen waar we aan moeten werken om beter in vorm te kunnen zijn voor de kwalificatie van morgen. We weten wat we moeten doen en het lijkt erop dat de zachtere compound de beste band is voor de kwalificatie, maar ik denk niet dat we veel stints zullen zien op deze band tijdens de race.”
Lotus
Kimi Räikkönen: “wanneer je naar de tijden kijkt, lijkt het een aardige dag te zijn geweest. Er zijn zeker dingen die we willen verbeteren want je weet nooit wat er morgen zal gebeuren. We zijn blij met de zachte band, maar niet geheel tevreden over de hardere variant. Maar we hebben nog tijd om te verbeteren. We hebben geen problemen, dus het zou een goed weekend kunnen worden.”
Romain Grosjean: “vandaag, was het voor mij niet gemakkelijk en we zijn nog steeds aan het zoeken naar de juiste afstelling. Vanmorgen reed ik met de nieuwe uitlaat en vanmiddag met de oude. Dit helpt ons met het vinden van verbeterpunten. We hebben nu erg veel data kunnen verzamelen wat ons helpt extra resultaten te kunnen realiseren, we hebben vannacht nog wat te doen.”
Ferrari
Felipe Massa: “vanaf de start, voelde de auto direct goed vandaag. Geheel tevreden was ik niet, met de prestatie van de hardere band en we waren niet zo snel als onze tegenstanders. Toen we de zachtere banden monteerden, verbeterde de auto en kon ik de snelste tijd van de dag rijden. Het was imponerend, alsof je in twee totaal verschillende auto’s rijdt. Voor het weekend lijken we gewaagd aan onze tegenstanders gezien de auto op beide type banden goed presteert. De bandenslijtage was niet uitzonderlijk groot, zelfs als de grotere slijtage van de zachtere band, een bepalende factor blijkt te zijn in het kiezen van een racestrategie. Het voelt goed en ik hoop dat we het hele weekend zo kunnen volhouden.”
Fernando Alonso: “aan het eind van de dag was het algemene gevoel, positief. We hebben goed gewerkt en daarbij, is het altijd erg leuk om in Shanghai te mogen rijden. Het circuit heeft een aantal unieke eigenschappen, zoals de eerste bocht. Tussen beide testsessies is de baan significant verbeterd, gezien er tussen de sessies andere racecategorieën op de baan waren.”
Mercedes
Lewis Hamilton: “een goede start vandaag, maar er is nog veel werk te doen vannacht. De auto voelt redelijk, desondanks voelde ik me een beetje oncomfortabel, dus we hebben wat veranderd, wat een positieve uitwerking had. Ik hoop dat we de verbeteringen kunnen doorzetten wanneer ik wat meer tijd doorbreng in de auto. De banden zijn een hele uitdaging dit weekend, vooral de zachte variant. De training zag er goed uit vandaag, ondanks dat ik last had van wat verkeer tijdens mijn snelle ronde. Tijdens de kwalificatie, zullen we ontdekken waar we werkelijk staan.”
Nico Rosberg: “het was fijn, weer terug te zijn in Shanghai, waar ik een paar goede momenten in mijn carrière heb megemaakt. De auto voelde vertrouwd en het was een productieve dag, we hebben zeker veel geleerd. We leken competitief voor de snelle ronde, maar er is nog werk te doen voor de langere stints. Bandenslijtage was sterk aan de orde bij de zachtere band, dus we zullen dit moeten analyseren om te beslissen wat we het beste kunnen doen tijdens de race.”
Force India
Adrian Sutil: “ik ben blij met hoe het ging vandaag. Er waren geen problemen en we hebben veel kunnen uitproberen, met name op aerodynamisch gebied. Het belangrijkste is, dat we nu begrijpen wat de beste onderdelen en afstellingen zijn voor dit weekend. Er is een groot verschil in prestatie tussen beide banden varianten, waarbij voor ons de hardere band beter presteert dan de zachte. Ik denk dat we competitief zijn dit weekend, maar het is nog te vroeg om te zeggen waar we staan.”
Paul Di Resta: “ik denk dat het vandaag vooral ging om de banden en om te begrijpen hoe je het beste eruit kunt halen. We hebben gedaan wat we konden, maar ik denk dat iedereen ondervond dat er een groot verschil zat in prestatie tussen beide compounds. Ook is een racetrack met deze karakteristieken, veeleisend voor de banden.”
McLaren
Jenson Button: “we kunnen niet zeggen dat de verbeteringen aan de auto, de auto daadwerkelijk verbeterd hebben. Ze zijn wellicht toch niet zo’n grote stap voorwaarts als we hadden gehoopt, de problemen zijn er nog steeds. Maar de auto voelt wel iets beter aan.”
Sergio Perez: “vandaag was het zwaar, maar belangrijk voor het team. Vanochtend, ben ik twee keer van de baan gereden. Ik reed op koude en versleten banden, de wielen blokkeerden en ik raakte de vangrail.”
Sauber
Nico Hülkenberg: “ik denk dat het vandaag redelijk ging. We hebben veel kunnen testen. Zeer interessant is de situatie met de banden. Ik denk dat het nog lastig wordt tijdens de race, met deze slijtage karakteristieken.”
Esteban Gutiérrez: “In zijn algemeenheid waren beide trainingsessies positief en ze hebben ons geholpen, te begrijpen waar we verbeteringen kunnen aanbrengen. Aan het einde van de tweede testsessie had ik een olielekkage. Dit mag natuurlijk niemand gebeuren, maar liever dat het nu gebeurd, dan later dit weekend.