Na een regenachtige vrijdag, is het zaterdag en zondag bewolkt, maar droog in Barcelona. De formule 1 teams zijn deze week voor de vijfde GP van het raceseizoen van 2013, afgereisd naar het circuit van Catalunya. Na een dominantie van Ferrari, Lotus en Red Bull in de testsessies, grijpt Nico Rosberg op zaterdag verrassend de pole positie. De top-tien ziet er als volgt uit. 1. Rosberg 2. Hamilton 3. Vettel 4. Räikkönen 5. Alonso 6. Massa 7. Grosjean 8. Webber 9. Pérez 10. Di Resta.
Na de kwalificatie besluit de FIA een straf uit te delen aan zowel Massa als Gutiérrez. Beide hebben tijdens Q2 een andere rijder opgehouden tijdens hun snelle ronde en ontvangen een straf in de vorm van een terugplaatsing van drie plaatsen op de startopstelling. Massa hield Webber op, zei het minimaal. Veel duidelijker, was te zien dat Gutiérrez, Räikkönen ophield. Räikkönen had op dat moment de snelste tijd in de eerste twee sectoren en maar liefst 0,277 seconden voorsprong op Lewis Hamilton, die op dat moment de lijst aanvoerde. Door het oponthoud van Gutiérrez in de laatste sector, ziet hij zijn kans op de snelste tijd verdwijnen en moet hij genoegen nemen met een op dat moment vierde tijd.
Door deze straffen, verschilt de startopstelling dus van de kwalificatie uitslag en in de top-tien, mogen dus Grosjean, Webber en Pérez, een plaatsje naar voren opschuiven.
Het is zondagmiddag 14.00 uur, de coureurs verlaten hun plaats op de grid en warmen hun banden in de formatieronde. Over de boordradio horen we Vettel melden, dat de Mercedessen van Rosberg en Hamilton harder moeten rijden. “normaal hoor je dit soort uitspraken pas wanneer het rode licht gedoofd is”, meldt de commentator. De Mercedessen proberen alle rijders zo dicht mogelijk te laten aansluiten, zodat de formatie zo kort mogelijk duurt en de auto’s dus kort stilstaan tijdens het wachten op het uitgaan van de lampen. Bij het stilstaan, ontbreekt voldoende koeling en loopt de motortemperatuur dus hoger op dan noodzakelijk.
De lichten gaan uit en de top vijf is probleemloos onderweg. Daarachter, vallen zowel Grosjean als Webber op door een slechte start en vallen terug tot de negende en tiende plaats. Vooraan, bereiken de coureurs de eerste bocht. Alonso wordt geblokt door Vettel en wordt genoodzaakt, achter Räikkönen aan te sluiten. In de tweede bocht komt Räikkönen in het gedrang en wordt door Hamilton, die is ingehaald door Vettel, opgehouden. Hier kan Alonso, op zijn beurt weer handig gebruik van maken. Door de tweede bocht verder aan de binnenkant uit te komen, zit hij na deze bocht al naast Räikkönen en kan hij in de derde bocht, de lange doordraaier naar rechts, zowel Räikkönen als Hamilton, buitenom passeren. Kortom, een fraaie actie en volop spanning aan het begin van deze race.
Hamilton heeft zichtbaar moeite het tempo bij te houden en ziet Rosberg, gevolgd door Vettel en Alonso langzaam maar zeker van zich wegrijden. In de zevende ronde, zien Räikkönen en Massa kans, Hamilton te passeren, terwijl Webber de eerste is, die de pitstraat bezoekt voor een setje nieuwe banden. Enkele ronden later moet Grosjean, noodgedwongen het circuit verlaten in verband met een probleem aan de vering. Echter, is dit de officiële mededeling. De kijkers zien duidelijk, dat het rechter achterwiel, niet meer op de manier aan de auto is bevestigd, zoals de fabriek dat had bedoelt. Volgens Grosjean, is er geen sprake geweest van enig contact en Lotus zal de oorzaak uitvoerig onderzoeken.
De coureurs zoeken om de beurt de pitstraat op, voor een nieuw setje banden en zodoende wordt het veld flink door elkaar gehusseld.
Het bericht wordt uitgebracht, dat Maldonado in behandeling is, omdat hij te hard zou hebben gereden in de pitstraat. Hij wordt gestraft met een extra bezoekje aan de pits, ditmaal zonder zijn team een bezoek te mogen brengen. Hierdoor valt hij verder terug naar de achttiende plek. Wanneer de meeste rijders een tweede pitstop gaan maken, ziet het veld er als volgt uit.
Giedo van der Garde verliest na zijn tweede stop een achterwiel door een probleem met de wielmoer en valt uit. Beide Mercedessen hebben veel problemen met de grip en vallen terug. Gelukkig voor hen, is de snelheid van de auto wel goed, waardoor een al te grote desillusie kan worden voorkomen. Ondanks dat de banden van de auto’s hevig slijten, weten ze dit goed te managen en blijven ze uit de problemen. In tegenstelling tot Jean-Éric Vergne, die uitvalt door een geklapte rechter achterband.
In het laatste deel van de race wordt duidelijk hoe het podium zich gaat ontvouwen. Alonso en Massa leiden de race, maar terwijl bijna de gehele top vijf, vertrouwd op een vier-stops-strategie, gaat Räikkönen voor een strategie met maar drie stops en weet zo Massa te passeren. Alonso wint zijn thuis grand prix, gevolgd door Räikkönen, Massa en Vettel. De gehele uitslag, vindt u hieronder.