Dit weekend zijn we in Canada voor de GP van Montreal. Grosjean heeft na het veroorzaken van een crash in Monaco een straf gekregen op zijn startpositie. Ook in Canada is het duidelijk zijn weekend niet, daar hij slechts 19e kwalificeert. Omdat er niet zoiets bestaat als een 29ste plaats, mag hij als 22ste en laatste, de race aanvangen. Zijn teamgenoot Kimi Räikkönen heeft het ook moeilijk met de weersomstandigheden in Montreal. Met uitzondering van de race, heeft het het hele weekend namelijk licht geregend. Hij weet zich te kwalificeren in de top 10 en zou mogen starten vanaf de negende plaats. Echter beslist de FIA anders en bestraft zowel hem, als Ricciardo door het terug zetten van twee plaatsen op de startopstelling. Doordat de straf eerst aan Räikkönen is toebedeeld en daarna aan Ricciardo, die als tiende heeft gekwalificeerd, profiteren beide van elkaars straffen en zakken ze enkel één plaats. De oorzaak van deze straf was een foutieve opstelling bij het hervatten van Q2. De tweede kwalificatieronde werdt namelijk onderbroken, omdat Filippe Massa zijn Ferrari in de muur parkeerde, nadat hij de macht over zijn bolide was verloren, doordat hij over de witte lijn reed op de opdrogende baan. Na de neutralisatie was er nog slechts 1.59 minuten over van Q2 en alle coureurs deden er werkelijk alles aan om nog één snelle tijd neer te kunnen zetten. Hierbij gingen Räikkönen en Ricciardo volgens de FIA te ver.
Het is zondag , de coureurs verlaten hun plaats op de grid en warmen hun banden in de formatieronde. De lichten gaan uit en alle coureurs zijn probleemloos onderweg. In de eerste paar ronden wordt er fair gestreden en is er geen contact tussen de rijders met gevolgen. In de zesde ronde plaatst Sutil een inhaalactie op Bottas, echter verloopt deze niet geheel volgens plan. Ze raken elkaar en Sutil spint. Hij maakt een volledige 360, maar kan zijn weg vervolgen. Weliswaar, gebeurt dit direct voor de neus van andere coureurs, maar zij kunnen al dan niet door het gras, Sutil ontwijken. Slechts één ronde later, raakt Sutil weer betrokken bij een incident. Ditmaal wordt hij van achteren geraakt door Maldonado in de “hairpin”. Hierdoor, beschadigd Maldonado de voorvleugel van zijn Williams, maar hij kan doorrijden zonder zijn vleugel te hoeven wisselen.
Ricciardo rijdt een goede eerste stint en rijdt inmiddels op de achtste positie. Hij wordt echter op de versnellingsbak gezeten door Räikkönen en Massa. Massa plaatst ter vergeefs een aantal inhaalpogingen om Räikkönen in te halen, maar het is Räikkönen die succesvol gebruik maakt van zijn DRS en Ricciardo inhaalt.
In de hierna volgende ronden volgen de eerste pitstop. Rosberg, Webber, Vergne, Bottas, Sutil, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Maldonado, Van der Garde en Pic komen binnen voor hun bandenwissel. Räikkönen, Di Resta, Button en Bianchi blijven nog lang op de baan, daar zij trachten een 1-stops-strategie te realiseren.
Giedo van der Garde heeft vandaag duidelijk niet zijn dag. Eerst negeert hij een blauwe vlag en raakt hij Webber die hem op een ronde wil zetten. Webber heeft hierdoor flinke schade aan zijn voorvleugel, maar dit weerhoudt hem er niet van om in de ronde erna de snelste rondetijd te realiseren. Giedo krijgt hiervoor een “drive through” penalty maar valt een paar ronde later uit, omdat hij in botsing komt met Nico Hülkenberg. Ook Hülkenberg kan niet doorrijden omdat de vering aan de achterkant van zijn Sauber, zwaar is beschadigd. Van der Garde wordt door de FIA als schuldige aangewezen en ontvangt een straf van vijf startposities voor de GP van Engeland.
In het laatste kwart van de race, is het wederom Sutil die in de belangstelling staat. Ditmaal is het geen aanrijding, maar wel houdt hij Hamilton op, die hem op een ronde wil zetten. Ook hij, krijgt hiervoor een “drive through”.
In de laatste tien ronden keert de spanning terug in de wedstrijd. Vettel rijdt al de hele wedstrijd, op eenzame afstand voor het veld uit en ondanks een paar kleine momentjes, waarin hij een keer licht de muur raakt en een keer rechtdoor gaat bij de chicane, kunnen de andere coureurs hem met geen mogelijkheid volgen. Hamilton, die gedurende de hele wedstrijd ( met uitzondering van de eerste pitstop van Vettel) genoegen moeten nemen met de tweede plaats en rijdt op grote afstand van Vettel, terwijl Alonso steeds dichterbij komt. Zeven ronden voor het einde van de wedstrijd, kan Hamilton ook deze positie niet meer behouden en Alonso haalt hem in. Vier ronden voor het einde is er nog een kleine kans op een safety car, omdat Gutiérrez op zijn koude banden, vanuit de pitstraat zijn Sauber in de muur parkeert. Het kan worden afgedaan met wat gele vlaggen en enkele ronden voor het einde van de wedstrijd wordt de groene vlag weer gezwaaid. Eén ronde voor de finishstreep kan Kimi Räikkönen toch zijn achtste plaats niet vasthouden omdat Massa hem op veel nieuwere banden weet in te halen. Het podium wordt dus bepaald door Vettel, Alonso en Hamilton.
Rest mij nog te vermelden dat er bij het wegtakelen van de auto van Gutiérrez een marshall is overreden door de takelwagen. De 38 jarige baancommissaris is per helikopter overgebracht naar het Sacre-Coeur ziekenhuis en helaas enige uren na het ongeval aan zijn verwondingen overleden.