Raceverslag formule 1 Bahrein

21-04-2013 22:00

Het is weer zondag, ditmaal maken we ons op voor de Grand Prix van Bahrein. Ondanks de aankondiging van protesten in de oliestaat, verloopt het raceweekend rustig en wordt er geen hinder van ondervonden. De rijders maken zich klaar voor de formatie en sommige houden zich koel door middel van een door ijs gekoelde raceoveral. Want heet is het. De buitentemperatuur is meer dan dertig graden en de temperatuur op de baan, zelfs boven de veertig! Dit is niet alleen zwaar voor de coureurs, maar ook voor de techniek. Banden en remmen, zullen gekweld worden door een hoge mate van slijtage.

Wederom, wordt Mark Webber geplaagd door een gridpenalty. Ditmaal vanwege zijn mislukte inhaalactie in Shanghai, vorige week. Gutiérrez wordt ook gestraft in verband met zijn crash, waarmee hij vorige week niet alleen zich zelf, maar ook Sutil uitschakelde. Ook heeft Hamilton een straf van vijf plaatsen gekregen, wegens het wisselen van zijn versnellingsbak. De startopstelling ziet er als volgt uit.

Foto 048 Startopstelling Bahrein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De coureurs maken zich klaar voor de start en warmen hun banden in de opwarmronde. Alle coureurs starten op de medium banden, met uitzondering van Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Vergne en Gutiérrez. Ondanks dat de medium banden onder deze omstandigheden meer grip bieden, hopen deze rijders langer door te kunnen rijden op hun hardere banden en zo plaatsen te kunnen winnen wanneer de rest een bezoek brengt aan de pitstraat. We zullen zien, hoe deze strategie gaat uitpakken.

De lichten gaan uit en de coureurs zijn onderweg. In de eerste bocht, probeert Vettel, Rosberg te passeren, maar wordt in die actie ingehaald door Alonso. Sutil en Massa raken elkaar licht, maar kunnen zonder al te veel schade, hun weg weer vervolgen. De DRS wordt pas in de derde ronde geactiveerd, maar Vettel maakt goed gebruik van zijn KERS en het momentum en weet Alonso in bocht 6 weer te passeren. Vergne raakt in een gevecht van de baan, en wordt net voor Giedo van der Garde het asfalt weer opgeslingerd. Van der Garde kan hem niet meer ontwijken en beide moeten ze met een beschadigde bolide de pitstraat bezoeken, om daarna hun weg weer te kunnen vervolgen. In de derde ronde halen zowel Vettel als Alonso, Rosberg in, die daardoor terugzakt naar de derde plaats. Rosberg geeft zich nog niet gewonnen en komt weer kortstondig terug, maar wordt uiteindelijk ook nog ingehaald door Di Resta. In de zevende ronde komt Alonso de Pitstraat inrijden met een probleem met zijn DRS. Zijn achtervleugel blijft openstaan en hij heeft zo onvoldoende tractie in de bochten. De klep wordt weer gesloten, maar na slechts een ronde moet hij hem door de monteurs, wederom laten sluiten. Voor hem, zit er niks anders op, dan de race uit te rijden, zonder gebruik te maken van zijn DRS. In ronde negen, komen de eerste coureurs voor een reguliere pitstop de pitstraat in rijden. Rosberg, Button, Ricciardo en Bianchi bijten het spits af. Gevolgd door Vettel, Massa, Perrez, Hamilton, Maldonado en Chilton. Na deze pitstops zien de raceposities er als volgt uit.

Foto 049 L14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In ronde 18 moet Massa wederom de pits bezoeken. Hij heeft last van een heftige vibratie, veroorzaakt door een tot het canvas versleten rechter achterband. Räikkönen maakt zijn eerste stop en laat de leiding van de race aan Vettel, die in een rap tempo weg rijdt van Webber die op dat moment op P2 rijdt. Grosjean haalt Button in en volgt nu op P3. Vettel maakt zijn tweede stop en weet aan de leiding te blijven. Hij bekrachtigd dit gelijk, door met 1:38.649 de snelste tijd neer te zetten.  Massa, moet in ronde 29 wederom, noodgedwongen naar de pitstraat. Weer heeft zijn rechter achterband het begeven en het loopvlak is volledig van de wang afgescheurd.

McLaren heeft naar aanleiding van de hevige discussies over teamorders in de voorgaande races, nadrukkelijk gemeld, dat teamorders in hun team niet aan de orde zijn. Dit wordt in deze race nog even kracht bijgezet door een prachtig gevecht tussen de teamgenoten Sergio Pérez en Jenson Button. Ronde na ronde rijden ze naast elkaar, voor elkaar en.. tegen elkaar. Pérez verliest een stukje van zijn voorvleugel, als hij na een inhaalpoging het achterwiel van Button raakt. Hier reageert Button op, door over de teamradio te vragen aan het team, of ze kunnen zorgen, of ze Pérez wat langzamer kunnen laten rijden. Het gevecht gaat door..  Räikkönen rijdt voorbij aan Di Resta en vestigt zich met zijn twee-stops-strategie op P2. Na zijn laatste stop, verbeterd hij de snelste tijd, die nu staat op 1:38.591. Even later, maakt Webber zijn laatste stop en raakt in een gevecht met Rosberg, om zijn plaats te behouden. Ze raken elkaar maar kunnen beide hun weg vervolgen. Dit incident is in behandeling door de FIA, maar voorlopig wordt er geen actie ondernomen. Alonso is de eerste die in de 1:37’s duikt en Vettel maakt zijn laatste pitstop.

Foto 050 L43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grosjean haalt Webber en Di Resta in en is onderweg naar een podiumplaats, achter Vettel en Räikkönen. Pérez haalt Alonso in en Vettel zet de snelste tijd weer wat scherper, op 1:36.961. Hamilton rijdt in de laatste paar ronden, voorbij aan Pérez en Webber en finisht op P5, achter Di Resta, Grosjean, Räikkönen en Vettel.

Foto 051 Finish Bahrein