Verslag vrije training 3 & kwalificatie Shanghai

13-04-2013 20:05

Na een welbewogen weekend in Maleisië, vol met teamorders, inhaalacties en verhitte discussies, reizen alle teams dit weekend af naar China. De “rust” van een kleine drie weken tot de grote prijs van Shanghai, hebben alle teamleden wel verdient. Want wat is er veel geschreven en gediscussieerd over het verloop van de race in Sepang. Werkelijk iedereen had wel een mening over het toelaten van teamorders, loyaliteit aan het raceteam of de Pirelli’s. De banden van Pirelli zullen ook dit weekend weer het nodige stof doen opwaaien, want de twee compounds verschillen in Shanghai maar liefst 1,5 seconden in rondetijd. Ondanks alle geruchten over het mogelijk stoppen van Mark Webber en de allergische reactie van Lewis Hamilton, stonden vrijdag alle 22 coureurs weer te trappelen om te starten met de vrije training.

Foto 040 Shanghai


 

Uitslag P3

 

Nummer

Rijder

Tijd

1

ALO

1:35.391

2

MAS

1:36.013

3

HAM

1:36.065

4

VET

1:36.286

5

WEB

1:36.420

6

SUT

1:36.549

7

RAI

1:36.605

8

BUT

1:36.693

9

PER

1:36.777

10

HUL

1:36.853

11

VER

1:37.072

12

RIC

1:37.205

13

MAL

1:37.300

14

ROS

1:37.349

15

BOT

1:37.457

16

DIR

1:37.487

17

GUI

1:37.740

18

GRO

1:37.813

19

BIA

1:38.496

20

PIC

1:38.821

21

CHI

1:39.627

22

VDG

1:39.652

De topteams blijven lang in de pitbox en de ranglijst wordt het eerste kwartier bepaald door de caterhams en marussia. Wanneer Lotus de baan op rijdt zorgen deze voor een mooie 1-2. In de laatste minuten komt het goed op gang en volgt de ene verbeterde tijd, de andere op. Waar de Ferrari’s eerder nog de Mercedes van Hamilton voor moesten laten gaan, wordt deze op het laatst afgetroefd en leiden Alonso en Massa de ranglijst. Rosberg valt uit, met een hydraulisch probleem aan de demping en de monteurs haasten zich om de auto op tijd gereed te maken voor de kwalificatie.

Uitslag kwalificatie

Nummer

Rijder

Tijd

1

HAM

1:34.484

2

RAI

1:34.761

3

ALO

1:34.788

4

ROS

1:34.861

5

MAS

1:34.933

6

GRO

1:35.364

7

RIC

1:35.998

8

BUT

2:05.673

9

VET

GEEN TIJD

10

HUL

GEEN TIJD

11

DIR

1:36.287

12

PER

1:36.314

13

SUT

1:36.405

14

WEB

1:36.679

15

MAL

1:37.139

16

VER

1:37.199

17

BOT

1:37.769

18

GUI

1:37.990

19

BIA

1:38.780

20

CHI

1:39.537

21

PIC

1:39.614

22

VDG

1:39.660

 

Deze kwalificatiesessie gaat de boeken in als een van de vreemdste sessies ooit. Niet alleen de uitslag is verrassend, met Vettel op 9, Webber op 14 en Ricciardo op 7, maar de wijze waarop dit tot stand is gekomen, is op zijn minst, opzienbarend te noemen. Dat de kwalificatie op de zachte banden gereden zou worden, ligt voor de hand. Deze band is op dit circuit namelijk veel sneller (1,5 sec/ronde)en biedt zodoende een beter perspectief voor de race. Echter, slijten de banden bij sommige coureurs zo snel, dat zelfs bij 1 “flying lap”, er al tractieverlies optreedt aan het eind van de ronde. De coureurs zullen dus zeer vroeg in de race, de pits moeten bezoeken voor nieuwe (medium) banden. Ik verwacht, tussen 5 en 10 ronden na de start. Dit kan nog interessant worden. Om de banden te sparen, wordt er in het eerste deel van de kwalificatie zeer laat de pitstraat uitgereden, zodat iedere coureur slechts 1 of twee keer de kans krijgt om een tijd op het scorebord te zetten. Halverwege Q2 moet Mark Webber de auto aan de kant zetten met een probleem in de brandstof druk. Hierdoor redt hij het niet, Q3 te halen. Of zijn uitvallen wordt veroorzaakt door een storing of een te laag brandstofniveau moet nog blijken. In het geval van het laatste, zal er een straf volgen van de FIA. Inmiddels is bekend gemaakt dat de Red Bull, daadwerkelijk een te laag brandstofniveau had, wat de consequenties zijn is nog niet bekend. Paul Di Resta redt Q3 net niet en ook Sutil moet afhaken. Wel rijdt Ricchiardo zich knap in de top 10. Q3 is vergelijkbaar met de eerdere sessies, maar dan tot in het extreme doorgetrokken. Met nog 2 minuten en vijftig seconden op de klok, is er nog niet 1 tijd neergezet. Dan, barst het spektakel los en stormen de coureurs de pitstraat uit, opzoek naar die ene perfecte ronde. Iedereen, verlaat de pitbox op de zachte banden, op drie coureurs na. Zowel Button, als Vettel en Hülkenberg, verkiezen een andere strategie. Hülkenberg blijft in de pitbox staan en kiest ervoor de race morgen, vanaf de tiende startplek aan te vangen. Op deze manier, kan hij de race starten, op een setje nieuwe banden. Button en Vettel, hebben een vergelijkbare strategie. Ze vangen Q3 aan op de medium banden, om zo langer door te kunnen rijden in de race. Button verwacht niet aan de top te staan bij de kwalificatie en rijdt op zijn dooie gemak in een tijd van ruim 2 minuten naar de finisch, om zo startplek 9 veilig te stellen. Echter maakt Vettel een fout, zijn wielen blokkeren en hij kan geen tijd neerzetten. Zodoende, starten Button en Vettel morgen op hun medium banden, vanaf P8 en P9. Räikkönen zet de snelste tijd neer, waar iedereen zich op stuk bijt. Bijna iedereen… Want Hamilton rijdt een perfecte ronde en mag morgen vanaf P1 vertrekken. Lewis, van harte gefeliciteerd, met je eerste pole position voor Mercedes.

 

De top 10 aan het woord

Lewis Hamilton: “pole position is een fantastisch resultaat voor ons en om dit te presteren in mijn derde race voor Mercedes, is een heerlijk gevoel. Ik moest zeker weten dat de radio uitstond, nadat mijn teambaas vertelde dat ik P1 had, want is was zo uitzinnig blij! Niemand van ons team, had verwacht dit zo vroeg in het seizoen te kunnen presteren dus het is een welkome bonus.”

Räikkönen:”dit is mijn beste prestatie ooit voor het team. Maar natuurlijk wil je gewoon op P1 staan.”

Alonso: “loon naar werken. Dit is een prachtige prestatie voor het team. Zowel Massa als ik mogen starten binnen de top vijf, dat biedt een goed perspectief voor de race.”

Rosberg:

Massa: “na mijn prestaties in Q1 en Q2, had ik verwacht in de top drie te kunnen staan. Maar strategie is belangrijker dan 1 of 2 plaatsen.”

Grosjean: “de vrijdagtraining was moeilijk en we hebben wat tijd moeten missen in de vrije training van vanmorgen. Het is tot nu dus een zwaar weekend, maar ik ben blij er zo goed voor te staan.”

Ricchiardo: “dit resultaat geeft iedereen een duw in de goede richting en mij ook. Ik kan niet wachten tot de lampen uitgaan morgen!”

Button: “ons doel was, eerste te worden van de rijders op medium banden, dat is gelukt.”

Vettel: voor de prestatie van Vettel, zal ik maar weer eens zijn quote van Maleisië uit het stof halen: “I messed up today.”

Hülkenberg: “als iemand mij van te voren had verteld dat ik P10 zou halen, had ik dat niet geloofd.”